30-03-24 Paasactie Vrijthof Maastricht


-Eng below-

Een actie direct gericht tegen de schijnheiligheid van het Paasfeest, ongeacht of het gevierd wordt vanuit geloof, traditie, sociale of maatschappelijke beweegredenen; schijnheiligheid bestaande uit het frivool symboliseren van dierlijke individuen die in werkelijkheid massaal uitgebuit, vermoord en opgegeten worden. Ook richtte deze actie zich middels een uitgebreide toespraak (zie onder) direct tegen de legindustrie; een van de vele uitwassen van het systeem. 

 

Wij discussiëren niet over de levens van onze mede-dieren, wij confronteren ontegenzeggelijk. Onze diepgaande solidariteit met onze mede-dieren zijn onze wapens op elke plek waar de strijd wordt gevoerd. Geen ruimte voor compromissen op de levens van de dieren. De klok tikt elke seconde voor ons en onze mede-dieren. 

 

Onze acties zijn niet gebaseerd op outreach en het veganiseren van individuen. Ze richten zich vooral tegen de machten achter de beweegredenen van individuen en het daaruit voortkomende wijdverbreide speciesisme; even verwerpelijk en onacceptabel als alle andere vormen van discriminatie.

 

Met dank aan Dany, die met weinig woorden maar ontelbare daden de theorie al lange tijd al in de praktijk brengt….en onstopbaar is. 

 

Ook dank aan de mede-activisten Sam, Daan, Remi, Shirley en Michael die ons na afloop van hun eigen actie kwamen groeten. Het is altijd fijn om solidariteit te ervaren. One struggle, one fight!

 

Toespraak van Suzana namens de dieren:

 

-Wij staan voor het fundamentele recht op leven in vrijheid

voor alle menselijke en niet-menselijke dieren-

 

Morgen en overmorgen vieren velen -ingegeven vanuit geloof, cultuur, traditie sociale of maatschappelijk normen- het Paasfeest. Deze dagen worden feestelijk gesymboliseerd door dieren als hazen, kippen en kuikens. Iedereen heeft het recht om om te weten wat de Paasdagen werkelijk betekenen voor de dieren. Want wat voor velen een feest is, is voor de dieren een regelrechte hel. 

 

Alle verschrikkingen omtrent de dierindustrie toelichten in een enkele toespraak zou een dagenlange toespraak opleveren en daarom houden we het vandaag bij wellicht de belangrijkste paastraditie: het kippenei. We maken u attent op de herkomst van het ei op uw bord, of dat nu biologisch, vrije uitloop is of niet - keurmerken voor zogenaamd betere levens voor de dieren bestaan enkel om uw geweten af te kopen en financieel gewin te kunnen blijven maken over de rug van de dieren.

 

Alle dieren in de legkiphouderij zijn gefokt om de productie van eieren te maximaliseren. Dit geldt ook voor de biologische kippenhouderij. Elk dier is gefokt voor maximale fysieke uitbuiting. De voorouders van de legkip, de oerkip legde van nature 10-12 eieren per jaar. De industrie heeft het gepresteerd om het lichaam van de kip te forceren tot het leggen van 300 eieren per jaar. De kip wordt misbruikt als productiemachine en geen legkip -biologisch of niet- wordt daardoor veel ouder dan anderhalf jaar. Terwijl de natuurlijke levensverwachting van deze dieren 6-10 jaar is. Misbruik en uitbuiting zijn zodoende al begonnen nog voordat hij/zij überhaupt geboren is. 

 

Mannelijke dieren in deze industrie worden binnen een dag vermoord omdat ze geen eieren opleveren. Deze dieren, die 6 tot 10 jaar oud kunnen worden en nieuwsgierig naar de wereld uit het ei komen gekropen, wordt kort daarna machinaal -letterlijk vanaf de lopende band de hakmachine in- vermoord binnen een dag.

 

Ook de dood van de vrouwelijke dieren zal -op een fractie van hun natuurlijke levensduur- meer geld opleveren dan hun leven. Na anderhalf jaar, een kort leven in afschuwelijke omstandigheden, wat de keurmerken u ook vertellen, is haar lichaam kapot, als ze überhaupt nog leeft. Om deze reden worden alle dieren in de industrie, ook biologisch, vermoord in de leeftijd dat zij feitelijk nog baby zijn. 

 

Vrouwelijke legkippen die het korte, zware bestaan als productiemachine hebben overleefd gaan als dank op transport naar het slachthuis. Daarbij worden duizenden kippen bij elkaar gepropt in kratten. Pootjes en vleugels breken, de toch al doodzieke dieren worden als nutteloze objecten genadeloos afgevoerd naar de dood. Ze ruiken de dood al buiten het slachthuis. Ze ruiken en voelen dat binnen letterlijk aan de lopende band hun soortgenoten vermoord worden. Er is geen uitweg; ze horen het geschreeuw en ruiken het bloed van degenen die hen voorgaan. 

 

Totale paniek breekt uit onder de ernstig verzwakte dieren, in feite nog allemaal baby’s. Kratten vol individuen worden van de vrachtwagen het slachthuis ingeladen. Eenmaal binnen aangekomen worden ze vastgebonden en ondersteboven opgehangen. De dieren beven, huilen en schreeuwen het uit van angst en pijn in hun laatste momenten…totdat hun keeltje wordt doorgesneden. Dan wordt het stil. 

 

Terwijl ze leegbloeden, zijn er nog steeds enkele individuen die nog leven. Hen wacht nog een laatste verschrikking; ze worden ondergedompeld in kokende baden. De extreme pijn en de moord op deze volstrekt onschuldige individuen, die nooit om dit leven op aarde hebben gevraagd, valt met geen pen te beschrijven, noch te bevatten. Uiteindelijk rest alleen het levenloze lichaampje van een babydier. Dit wordt volledig uitgebeend, ingepakt in plastic en aan u als consument aangeboden. 

 

Slotwoord

Soortgelijke verschrikkingen ervaart elk dier dat voor menselijke doeleinden wordt gebruikt, ongeacht het doel (voeding, kleding, entertainment, dierproeven of jacht). 

 

Terwijl het leed onder de dieren zich blijft voltrekken, proberen wij dit namens de dieren steeds opnieuw te beschrijven aan de buitenwereld. 

 

Maar woorden en zelfs beelden zullen altijd hol en leeg zijn

ten opzichte van de realiteit voor de dieren zelf

 

En geen poging ter openbaring van hun lijden

zal ooit benaderen wat de dieren zelf oneindig, ongezien geschiedt

 

Het feit dat uitbuiting en moord op dieren legaal is en als normaal wordt gezien maakt het nog niet moreel te rechtvaardigen. Elk dier is een individu met dezelfde gevoelens, gedachten en dromen als wij. De enige wens van een dier is een leven in vrijheid. Zij hebben geen keuze, u wel.'


03-30-24 Easter action Vrijthof Maastricht

 

An action directly aimed at the hypocrisy of Easter, regardless of whether it is celebrated based on faith, tradition, social or social motives; hypocrisy consisting of the frivolous symbolization of animal individuals who in reality are massively exploited, murdered and eaten. This action was also aimed directly at the laying industry through an extensive speech (see below); one of the many excesses of the system.

We don't discuss the lives of our fellow animals, we confront them undeniably. Our deep solidarity with our fellow animals are our weapons wherever the battle is waged. No room for compromise on the lives of the animals. The clock is ticking every second for us and our fellow animals.

Our actions are not based on outreach and veganizing individuals. They are primarily directed against the forces behind the motivations of individuals and the resulting widespread speciesism; as reprehensible and unacceptable as all other forms of discrimination.

Thanks to Dany, who has been putting theory into practice with few words but countless actions for a long time... and is unstoppable.

Thanks also to fellow activists Sam, Daan, Remi, Shirley and Michael who came to greet us after their own action. It is always nice to experience solidarity. One struggle, one fight!

 

Speech by Suzana on behalf of the animals:

 

-We stand for the fundamental right

to live freely
for all human and non-human animals-

 

Tomorrow and the day after tomorrow, many will celebrate Easter - inspired by faith, culture, tradition, social or societal norms. These days are festively symbolized by animals such as hares, chickens and chicks. Everyone has the right to know what Easter really means for the animals. Because what is a party for many, is absolute hell for the animals.

 

Explaining all the horrors surrounding the animal industry in a single speech would result in a speech that would last for days, so today we will focus on perhaps the most important Easter tradition: the chicken egg. We draw your attention to the origin of the egg on your plate, whether it is organic, free-range or not - quality marks for supposedly better lives for the animals only exist to buy off your conscience and to continue to make financial profit from the backs of the animals.

 

All animals in laying hen farming are bred to maximize egg production. This also applies to organic chicken farming. Each animal is bred for maximum physical exploitation. The ancestors of the laying hen, the primal chicken naturally laid 10-12 eggs per year. The industry has managed to force the chicken's body to lay 300 eggs per year. The chicken is abused as a production machine and no laying hen - organic or not - therefore lives much longer than one and a half years. While the natural life expectancy of these animals is 6-10 years. Abuse and exploitation have therefore already started before he/she is even born.

 

Male animals in this industry are killed within a day because they do not produce eggs. These animals, which can live to be 6 to 10 years old and hatch from the egg curious about the world, are shortly afterwards mechanically murdered - literally from the conveyor belt into the chopping machine - within a day.

The death of female animals will also generate more money than their lives - at a fraction of their natural lifespan. After a year and a half, a short life in horrible conditions, no matter what the labels tell you, her body is broken, if she is even alive. For this reason, all animals in the industry, including organic ones, are killed at the age when they are actually still babies.

Female laying hens that have survived their short, tough existence as a production machine are transported to the slaughterhouse as a thank you. Thousands of chickens are crammed together in crates. Legs and wings break, the already critically ill animals are mercilessly transported to death as useless objects. They already smell death outside the slaughterhouse. They smell and feel that their own kind are literally being murdered inside. There is no way out; they hear the screams and smell the blood of those before them.

 

Total panic breaks out among the seriously weakened animals, all of whom are in fact babies. Crates full of individuals are loaded from the truck into the slaughterhouse. Once inside, they are tied up and hung upside down. The animals tremble, cry and scream in fear and pain in their last moments…until their throats are slit. Then it becomes quiet.

As they bleed out, there are still some individuals still alive. One last horror awaits them; they are immersed in boiling baths. The extreme pain and murder of these completely innocent individuals, who never asked for this life on earth, cannot be described or comprehended. In the end, all that remains is the lifeless body of a baby animal. This is completely boned, wrapped in plastic and offered to you as a consumer.

Final words

Similar horrors are experienced by every animal used for human purposes, regardless of the purpose (food, clothing, entertainment, animal testing or hunting).

While the suffering among the animals continues to occur, we try to describe this again and again on behalf of the animals to the outside world.

                   But words and even images will always be hollow and empty
                           compared to the reality for the animals themselves

                                  And no attempt to reveal their suffering
     will one day approach what happens to the animals themselves infinitely, unseen

The fact that exploitation and murder of animals is legal and seen as normal does not make it morally justifiable. Each animal is an individual with the same feelings, thoughts and dreams as we do. An animal's only wish is to live in freedom. They don't have a choice, you do.'

 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.